%0 Book Section %B Proceedings der Pre-Conference-Workshops der 14. E-Learning Fachtagung Informatik co-located with 14th e-Learning Conference of the German Computer Society (DeLFI 2016) %D 2016 %T Proceedings des Workshops "Technologiegestütztes Lernen im Arbeitsprozess am (digitalen) Arbeitsplatz" %A Christoph Rensing %A Nils Malzahn %A Thomas Prescher %A Carsten Ullrich %B Proceedings der Pre-Conference-Workshops der 14. E-Learning Fachtagung Informatik co-located with 14th e-Learning Conference of the German Computer Society (DeLFI 2016) %P 171--229 %G eng %U http://sunsite.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-1669/#WS6_0_Preface %& Workshop "Technologiegestütztes Lernen im Arbeitsprozess am (digitalen) Arbeitsplatz" %0 Book Section %B State-of-the- Art and Future Directions of Smart Learning %D 2016 %T A Smart Environment Supporting the Creation of Juxtaposed Videos for Learning %A Malzahn, Nils %A Hartnett, Elizabeth J. %A Llinás, Pablo %A Hoppe, H. Ulrich %E Yanyan Li %E Maiga Chang %E Milos Kravcik %E Elvira Popescu %E Ronghuai Huang %E Kinshuk %E Nian-Shing Chen %B State-of-the- Art and Future Directions of Smart Learning %I Springer %C Sinaia, Romaina %P 459 - 468 %@ 978-981-287-866-3 %G eng %& 55 %0 Conference Paper %B Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education (ICCE 2016) %D 2016 %T Supporting the creation and sharing of domain taxonomies in STEM learning %A Malzahn, Nils %A Christina Schneegass %A Hoppe, H. Ulrich %B Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education (ICCE 2016) %C Mumbai, India %8 2016 %G eng %0 Conference Paper %B Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education (ICCE 2016) %D 2016 %T “VC/DC” - Video versus Domain Concepts in Comments to Learner - generated Science Videos %A H. Ulrich Hoppe %A Müller, Max %A Alissandrakis, Aris %A Milrad, Marcelo %A Christina Schneegass %A Nils Malzahn %B Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education (ICCE 2016) %C Mumbai, India %G eng %0 Journal Article %J British Journal of Educational Technology %D 2015 %T Analysing content and patterns of interaction for improving the learning design of networked learning environments %A Haya, Pablo A. %A Daems, Oliver %A Malzahn, Nils %A Castellanos, Jorge %A H. Ulrich Hoppe %X

Learning Analytics constitutes a key tool for supporting Learning Design and teacher-led inquiry into student learning. In this paper, we demonstrate how a Social Learning Analytics toolkit can combine social network analysis and content analysis for supporting a global and formal teacher inquiry. This toolkit not only supports teachers in improving the organisation of the learning process but also generates important input to improve the students' reflection on their own learning. Our examples show how combinations of different levels of analysis can provide deep insight in the learning process. We report a case study that exemplifies the main features of our approach and the kind of outcomes that can be obtained. Commenting and rating processes on videos are analysed based on user traces from a social learning platform. Finally, we point out implications on the learning design for networked learning environments in general.

%B British Journal of Educational Technology %8 03/2015 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12264 %R 10.1111/bjet.12264 %0 Journal Article %J COMPUTING AND INFORMATICS %D 2015 %T Self-Enriching Ontology-Based Casual Learning Games %A Malzahn, Nils %A Ziebarth, Sabrina %A Kloke, Dominik %A Hoppe, H Ulrich %B COMPUTING AND INFORMATICS %V 34 %P 652–677 %G eng %0 Conference Paper %B Workshop Learning Analytics im Rahmen der 12. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI 2014) %D 2014 %T Einbettung von Learning Analytics in Lernplattformen durch Integration mit einer Analyseworkbench %A Tilman Göhnert %A Sabrina Ziebarth %A Malzahn, Nils %A H. U. Hoppe %E Christoph Rensing %E Stephan Trahash %X

In diesem Beitrag präsentieren wir eine generische und erweiterbare Analyseworkbench und zeigen, wie sie mit verschiedenen Lernplattformen integriert werden kann, um die Aktivitäten auf der Plattform zu analysieren. Da die Workbench bereits ein breites Spektrum von Analysen abdeckt, beschränkt sich der Integrationsaufwand auf das Bereitstellen von Import- und Exportfunktionen, um die zu analysierenden Daten und die Analyseergebnisse zwischen Lernplattform und Analyseworkbench zu transportieren. Die Workbench erlaubt zudem eine einfache Ergänzung um weitere, speziellere Analysen, sollten diese gewünscht sein. Anhand von drei Beispielen präsentieren wir einen allgemeinen Ansatz zur Integration der Analyseworkbench mit Lernplattformen.

%B Workshop Learning Analytics im Rahmen der 12. e-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI 2014) %I CEUR-WS %C Freiburg, Deutschland %G eng %U http://ceur-ws.org/Vol-1227/paper23.pdf %0 Book Section %B Collaboration and Technology %D 2014 %T Enriching (Learning) Community Platforms with Learning Analytics Components %A Göhnert, Tilman %A Ziebarth, Sabrina %A Malzahn, Nils %A Hoppe, H. Ulrich %E Baloian, Nelson %E Burstein, Frada %E Ogata, Hiroaki %E Santoro, Flavia %E Zurita, Gustavo %K analysis workbench %K integration %K learning analytics %B Collaboration and Technology %S Lecture Notes in Computer Science %I Springer International Publishing %V 8658 %P 177-184 %@ 978-3-319-10165-1 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-10166-8_16 %R 10.1007/978-3-319-10166-8_16 %0 Journal Article %J Museum Aktuell %D 2014 %T Fokussierungseffekte bei Multimedia-Guides %A Malzahn, Nils %A Adam Giemza %A Johanna Schloetmann %B Museum Aktuell %V 2014 %P 9-14 %8 10/2014 %G eng %U http://www.museum-aktuell.de/index.php?site=show_ausgabe&monat=09&jahr=2014&TM=1 %N 09 %& 9 %0 Book %B Berichte zur beruflichen Bildung %D 2014 %T Lernen im Web 2.0 - Erfahrungen aus Berufsbildung und Studium. Berichte zur beruflichen Bildung %A Krämer, Nicole %A Sträfling, Nicole %A Nils Malzahn %A Ganster, Tina %A H. Ulrich Hoppe %B Berichte zur beruflichen Bildung %I W. Bertelsmann Verlag %C Bielefeld %G eng %0 Book Section %B ICT in Education in Global Context %D 2014 %T Pattern-Based Approaches to Introducing New Technologies in Vocational Training %A Martens, Alke %A Malzahn, Nils %A Hoppe, H. Ulrich %E Huang, Ronghuai %E Kinshuk,   %E Price, Jon K. %K CSCL %K Educational patterns %K learning analytics %K Network analysis %K Web2.0 %B ICT in Education in Global Context %S Lecture Notes in Educational Technology %I Springer Berlin Heidelberg %P 119-141 %@ 978-3-662-43926-5 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-43927-2_8 %R 10.1007/978-3-662-43927-2_8 %0 Conference Paper %B Workshop on Learning through Video Creation and Sharing at EC-TEL 2014. %D 2014 %T Sharing video making objects to create, reflect & learn. %A Hartnett, Elizabeth J. %A Nils Malzahn %A Goldsmith, Rick %B Workshop on Learning through Video Creation and Sharing at EC-TEL 2014. %8 09/2014 %G eng %U http://juxtalearn.org/lvcs/pdfs/paper/lvcs2014_submission_4.pdf %0 Journal Article %J Journal of Computers in Education %D 2014 %T Using content analysis and domain ontologies to check learners’ understanding of science concepts %A Oliver Daems %A Melanie Erkens %A Malzahn, Nils %A Hoppe, H.Ulrich %K Conceptual change %K Network text analysis %K STEM learning %K Video-based learning %B Journal of Computers in Education %P 1-19 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1007/s40692-014-0013-y %R 10.1007/s40692-014-0013-y %0 Conference Paper %B 22nd International Conference on Computers in Education ICCE 2014 %D 2014 %T Using Content Analysis to Check Learners’ Understanding of Science Concepts %A Oliver Daems %A Melanie Erkens %A Malzahn, Nils %A Hoppe, H. Ulrich %E Liu, Chen-Chung %E Ogata, Hiroaki %E Kong, Siu Cheung %E Kashihara, Akihiro %B 22nd International Conference on Computers in Education ICCE 2014 %I Asia-Pacific Society for Computers in Education %C Nara, Japan %8 11/2014 %@ 978-4-9908014-1-0 %G eng %0 Book Section %B Open Learning and Teaching in Educational Communities %D 2014 %T Video Performances Juxtaposing STEM with Creativity %A Hartnett, ElizabethJ. %A Malzahn, Nils %A Goldsmith, Rick %E Rensing, Christoph %E de Freitas, Sara %E Ley, Tobias %E Muñoz-Merino, PedroJ. %K creativity %K juxtapose %K participative video %K performance %K STEM %B Open Learning and Teaching in Educational Communities %S Lecture Notes in Computer Science %I Springer International Publishing %V 8719 %P 570-571 %@ 978-3-319-11199-5 %G eng %U http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-11200-8_74 %R 10.1007/978-3-319-11200-8_74 %0 Conference Paper %B Proceedings of the 3rd international workshop on Teaching Analytics IWTA-2013 at EC-TEL %D 2013 %T Evaluating the Interaction around Student-generated Videos in an Online Learning Environment %A Oliver Daems %A Haya, Pablo %A Nils Malzahn %A Castellanos, Jorge %A Hoppe, H. Ulrich %B Proceedings of the 3rd international workshop on Teaching Analytics IWTA-2013 at EC-TEL %C Cyprus %G eng %0 Generic %D 2013 %T Lernen und Web2.0 - von der Theorie zur Praxis %A Malzahn, Nils %A Hartmut Scholl %A Schroll, Markus %G eng %0 Conference Paper %B The 21st International Conference on Computers in Education (ICCE 2013) %D 2013 %T Mobilogue: Creating and Conducting Mobile Learning Scenarios in Informal Settings %A Adam Giemza %A Malzahn, Nils %A Hoppe, H. Ulrich %B The 21st International Conference on Computers in Education (ICCE 2013) %C Denpasar Bali, Indonesia %G eng %0 Conference Paper %B DeLFI 2013 %D 2013 %T Museumsführungen mit Mobilogue – einem Werkzeug zur Erstellung und Ausführung von mobilen Lernszenarien %A Adam Giemza %A Nils Malzahn %A Hoppe, H. Ulrich %B DeLFI 2013 %I GI LNI %C Bremen %@ 978-3-88579-612-1 %G eng %0 Journal Article %J Knowledge Management & E-Learning: An International Journal KM&EL %D 2013 %T Semi-automatic creation and exploitation of competence ontologies for trend aware profiling, matching and planning %A Nils Malzahn %A Sabrina Ziebarth %A H. Ulrich Hoppe %B Knowledge Management & E-Learning: An International Journal KM&EL %V 5 %P 84–103 %G eng %0 Conference Paper %B Proceedings der Pre-Conference Workshops der 11. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2013 %D 2013 %T Soziale Netzwerkanalyse als Cockpit-Funktion in einer Lernplattform für berufliche Bildung %A Nils Malzahn %A Jonas Meyer zu Hörste %A Hoppe, H. Ulrich %E Andreas Breiter %E Dorothee Meier %E Christoph Rensing %B Proceedings der Pre-Conference Workshops der 11. e-Learning Fachtagung Informatik - DeLFI 2013 %I Logos Verlag %C Bremen %@ 978-3-8325-3470-7 %G eng %0 Conference Paper %B 3rd International Workshop on Teaching Analytics (IWTA-2013) at EC-TEL 2013 - Eighth European Conference on Technology Enhanced Learning %D 2013 %T Using Text-Analytic Methods to Extract Potential Misconceptions from Video Comments %A Melanie Erkens %A Nils Malzahn %A Oliver Daems %A H. Ulrich Hoppe %X

Our on-going EU project aims at facilitating the acquisition of science concepts through videos, especially also through the creation of videos on the part of the learners themselves. In this study, we explore the potential of text-analytic method to identify and characterise problems of understanding using Khan Academy videos as examples. Several patterns that characterise specific problem types could be identified. These will later be used for monitoring interactions around videos on the JuxtaLearn platform.

%B 3rd International Workshop on Teaching Analytics (IWTA-2013) at EC-TEL 2013 - Eighth European Conference on Technology Enhanced Learning %C Paphos, Cyprus %8 09/2013 %G eng %0 Journal Article %J I-COM - Zeitschrift für interaktive und kooperative Medien %D 2013 %T Virtuelle Lernumgebungen für Rollenspiele %A Sabrina Ziebarth %A Malzahn, Nils %A Hoppe, H. Ulrich %B I-COM - Zeitschrift für interaktive und kooperative Medien %V 12 %P 39–47 %G eng %R http://dx.doi.org/10.1524/icom.2013.0015 %0 Conference Paper %B Workshop zu Web2. 0 in der beruflichen Weiterbildung im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen %D 2012 %T Didaktische Grundmuster in der Web2. 0-Lehre und deren Umsetzung in der Ernährungsindustrie %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B Workshop zu Web2. 0 in der beruflichen Weiterbildung im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen %P 19 %G eng %0 Book Section %B CSCL-Kompendium 2.0 - Lehr- und Handbuch zum computerunterstützten kooperativen Lernen %D 2012 %T IT-Architekturen und Infrastrukturen %A Nils Malzahn %A Adam Giemza %A H. Ulrich Hoppe %E Haake, Jörg %E Schwabe, Gerhard %E Wessner, Martin %B CSCL-Kompendium 2.0 - Lehr- und Handbuch zum computerunterstützten kooperativen Lernen %G eng %0 Journal Article %J International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2012) %D 2012 %T Matchballs - a Casual Game for Learning and Domain Ontology Enrichment %A Sabrina Ziebarth %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2012) %G eng %0 Journal Article %J CSCL-Kompendium 2.0 - Lehr- und Handbuch zum computerunterstützten kooperativen Lernen %D 2012 %T Software- und Systementwicklung %A Nils Malzahn %A Andreas Harrer %A H. Ulrich Hoppe %E Haake, Jörg %E Schwabe, Gerhard %E Wessner, Martin %B CSCL-Kompendium 2.0 - Lehr- und Handbuch zum computerunterstützten kooperativen Lernen %G eng %0 Journal Article %D 2012 %T Using Casual Games and Ontologies to Train Unskilled Workers - An Experience with the FoodWeb 2.0 Platform. 4th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU) %A Nils Malzahn %A Sabrina Ziebarth %A Hoppe, H. Ulrich %G eng %0 Conference Paper %B DeLFI 2011: Die 9. e-Learning Fachtagung {Informatik–Poster}, Workshops, Kurzbeiträge %D 2011 %T FoodWeb 2.0–Werkzeuge und Methoden zur Ergänzung von Weiterbildungskursen der Ernährungsindustrie um partizipative und explorative Komponenten %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B DeLFI 2011: Die 9. e-Learning Fachtagung {Informatik–Poster}, Workshops, Kurzbeiträge %G eng %0 Conference Paper %B DeLFI 2011: Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik – Poster, Workshops, Kurzbeiträge %D 2011 %T FoodWeb2.0–Werkzeuge und Methoden zur Ergänzung von Weiterbildungskursen der Ernährungsindustrie um partizipative und explorative Komponenten %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B DeLFI 2011: Die 9. e-Learning Fachtagung Informatik – Poster, Workshops, Kurzbeiträge %G eng %U http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:14-qucosa-77317 %0 Book Section %B Innovationsstrategien jenseits traditionellen Managements. Wissenschaftliche und praktische Ergebnisse des Förderschwerpunktes %D 2011 %T KoPIWA - Kompetenzentwicklung als Teil der Innovationsstrategie %A Nils Malzahn %A Sabrina Ziebarth %A Joachim Hafkesbrink %E Heike Jacobsen %E Burkhard Schallok %B Innovationsstrategien jenseits traditionellen Managements. Wissenschaftliche und praktische Ergebnisse des Förderschwerpunktes %P 172–182 %G eng %0 Book Section %B Competence Management for Open Innovation. Tools and IT support to unlock the innovation potential beyond company boundaries %D 2010 %T Creation and Matching of Competence Profiles in the German Digital Economy using Semantic Methods %A Sabrina Ziebarth %A Malzahn, Nils %A Oliver Daems %A Hoppe, H. Ulrich %E Joachim Hafkesbrink %E Hoppe, H. Ulrich %E Johann Schlichter %B Competence Management for Open Innovation. Tools and IT support to unlock the innovation potential beyond company boundaries %I EUL Verlag %P 69-92 %@ 978-3-8441-0002-0 %G eng %0 Book Section %B Open Innovation erfolgreich umsetzen - Unternehmensstrategien und Kompetenzmanagement %D 2010 %T KoPIWA - Kompetenzentwicklung und Prozessunterstützung in "Open Innovation" - Netzwerken durch Wissensmodellierung und Analyse %A Zeini, Sam %A Nils Malzahn %A Joachim Hafkesbrink %E Joachim Hafkesbrink %E Feller, Tanja %E H. Ulrich Hoppe %B Open Innovation erfolgreich umsetzen - Unternehmensstrategien und Kompetenzmanagement %C Duisburg %G eng %0 Journal Article %J Competence Management for Open Innovation %D 2010 %T Negotiating competences in recruiting for highly dynamic work contexts %A Hoppe, H. Ulrich %A Nils Malzahn %A Ulrich Mill %A Zeini, Sam %A Joachim Hafkesbrink %B Competence Management for Open Innovation %P 53–68 %G eng %0 Conference Paper %B Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice %D 2010 %T Supporting reflection in an immersive 3D learning environment based on role-play %A Nils Malzahn %A Buhmes, Hanno %A Sabrina Ziebarth %A H. Ulrich Hoppe %B Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice %I Springer %P 542–547 %G eng %U http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-642-16020-2_51 %R 10.1007/978-3-642-16020-2_51 %0 Conference Paper %B DeLFI 2010 %D 2010 %T Was kann ich eigentlich...(werden)? Detektion und Vergleich von Kompetenz-Profilen in der Digitalen Wirtschaft. %A Sabrina Ziebarth %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B DeLFI 2010 %P 191–202 %G eng %0 Journal Article %J Virtuelle Organisationen und Neue Medien %D 2009 %T Entstehung von Innovation in Open Source Netzwerken am Beispiel von Open Simulator %A Zeini, Sam %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B Virtuelle Organisationen und Neue Medien %G eng %0 Book Section %B Groupware: Design, Implementation, and Use %D 2009 %T A flexible multi-mode undo mechanism for a collaborative modeling environment %A Göhnert, Tilman %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B Groupware: Design, Implementation, and Use %I Springer %G eng %0 Conference Paper %D 2009 %T The Role of Domain Competencies for Employability in the IT Sector %A Sabrina Ziebarth %A Schröder, Svenja %A Nils Malzahn %A Zeini, Sam %A H. Ulrich Hoppe %G eng %0 Book Section %B Learning in the Synergy of Multiple Disciplines %D 2009 %T Self-profiling of Competences for the Digital Media Industry: An Exploratory Study %A Schröder, Svenja %A Sabrina Ziebarth %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B Learning in the Synergy of Multiple Disciplines %I Springer %P 365–378 %G eng %0 Conference Paper %B AIED %D 2009 %T Using Data Mining Techniques to Support the Creation of Competence Ontologies. %A Sabrina Ziebarth %A Nils Malzahn %A H. Ulrich Hoppe %B AIED %P 223–230 %G eng %0 Conference Paper %B Proceedings of the German Conference on Virtuelle Organisationen und Medien %D 2008 %T Ansätze zur softwareunterstützten Kompetenzentwicklung in innovationsgetriebenen Berufen %A Zeini, Sam %A Nils Malzahn %A Hoppe, H. Ulrich %A Joachim Hafkesbrink %A Ulrich Mill %A Groh, G %A Schauf, T %A Roland Westermaier %A Pfeiffer, O %A Hartmut Scholl %B Proceedings of the German Conference on Virtuelle Organisationen und Medien %P 229–240 %G eng %0 Journal Article %J Virtuelle Organisationen und Neue Medien %D 2008 %T Ein empirischer Zugang zur Ermittlung von Kompetenzprofilen in der Digitalen Wirtschaft %A Sabrina Ziebarth %A Nils Malzahn %A Zeini, Sam %A H. Ulrich Hoppe %B Virtuelle Organisationen und Neue Medien %P 215–228 %G eng %0 Conference Paper %B Proceedings of the 16th International Conference on Computers in Education (ICCE 2008). %D 2008 %T Extending a Learning Design Editor with a Monitoring Component %A Nils Malzahn %A Pokrandt, Marcel %A H. Ulrich Hoppe %B Proceedings of the 16th International Conference on Computers in Education (ICCE 2008). %C Taipei, Taiwan %P 499–504 %G eng %0 Conference Paper %B Advanced Learning Technologies, 2006. Sixth International Conference on %D 2006 %T Bridging the gap-towards a graphical modeling language for learning designs and collaboration scripts of various granularities %A Andreas Harrer %A Nils Malzahn %B Advanced Learning Technologies, 2006. Sixth International Conference on %P 296–300 %G eng